يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر:
فکرشهر: دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر گفت: در انتخابات ۲۸ خرداد در مجموع ۴۲۶ شورای شهر و روستا در استان بوشهر با ۱۴۶۰ عضو اصلی تشکیل شده است که از این تعداد ۱۳۸۰ عضو منتخب مرد ( ۹۴.۵۲ درصد) و ۸۰ عضو ( ۵.۴۸ درصد) نیز زن هستند که نسبت به دوره قبل یک عضو کاهش داشته است...
کد خبر: ۹۱۸۳۸
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳

فکرشهر: دبیر ستاد انتخابات استان بوشهر گفت: در انتخابات ۲۸ خرداد در مجموع ۴۲۶ شورای شهر و روستا در استان بوشهر با ۱۴۶۰ عضو اصلی تشکیل شده است که از این تعداد ۱۳۸۰ عضو منتخب مرد ( ۹۴.۵۲ درصد) و ۸۰ عضو ( ۵.۴۸ درصد) نیز زن هستند که نسبت به دوره قبل یک عضو کاهش داشته است.

به گزارش فکرشهر به نقل از روابط عمومی استانداری بوشهر، دکتر دهقانی اظهار داشت: از مجموع ۲۱۰ کرسی شورای شهر  ۱۹۱ نفر مرد ( ۹۱ درصد) و تعداد اعضای منتخب زن در شوراهای شهر نیز  ۱۹ نفر معادل ۹ درصد هستند که نسبت به دوره قبل دو نفر اضافه شده است.

وی افزود: از این ۱۹ نفر ۱۰ نفر در شهرستان بوشهر، ۳ نفر شهرستان دشتستان، ۳ نفر شهرستان گناوه، یک نفر شهرستان کنگان، یک نفر شهرستان تنگستان و یک نفر نیز شهرستان جم هستند و در شوراهای شهر شهرستان‌های دشتی، دیر، عسلویه و دیلم، زنان به شورای شهر راه نیافتند.

دبیر ستاد انتخابات استان با اشاره به جنسیت اعضای منتخب با توجه به نسبت کرسی ها نیز گفت: از مجموع ۲۴ کرسی شورا در  ۴  شهر از شهرستان بوشهر ۱۰ کرسی را زنان به خود اختصاص دادند که رقم قابل توجه ۴۱.۶۷ درصد کرسی ها را شامل می شود و از این لحاظ شهرستان بوشهر احتمالاً در میان شهرستان های کشور پیشرو قلمداد می‌شود.

دهقانی با اشاره به حضور بانوان منتخب و ترکیب شهر ها نیز افزود: در میان مراکز شهرستان ها تنها ۴ شهر بوشهر با ۳ منتخب زن، شهر گناوه ۲ منتخب و شهرهای کنگان و اهرم هر کدام با یک منتخب زن به شورای مراکز شهرستان ها راه یافته اند و در ۶ مرکز شهرستان دیگر منتخب زن وجود ندارد و از ۱۲ منتخب زن دیگر در شهرهای عالیشهر ۳ نفر، خارک ۲ نفر، چغادک ۲ نفر ( شهرستان بوشهر)، و شهرهای آب پخش، کلمه، وحدتیه ( شهرستان دشتستان)، شهر انارستان( شهرستان جم) و شهر بندر ریگ( شهرستان گناوه) هرکدام یک نفر بانو به شورای شهرها راه یافته اند.

وی در همین رابطه اضافه کرد: شهرستان های بوشهر و گناوه تنها شهرستان هایی هستند که در همه شهر های آن بانوان منتخب شورا حضور دارند و شهر جدید عالیشهر تنها شهر استان است که اکثریت اعضای منتخب آن را زنان تشکیل می دهد و از ۵ عضو منتخب ۳ عضو زن ( ۶۰ درصد) هستند.

دکتر دهقانی در همین رابطه اظهار داشت: پس از شهرستان بوشهر شهرستان گناوه ۲۵ درصد کرسی های شورای شهر را زنان تشکیل می‌دهند و  شهرستان تنگستان ۶.۶۷ درصد،  شهرستان دستستان ۶.۳۸ درصد کرسی ها و شهرستان جم ۵ درصد کرسی های شورای شهر را زنان تشکیل می دهند.

دبیر ستاد انتخابات استان در خصوص منتخبین شورای روستایی نیز گفت: در مجموع ۶۱  کرسی (حدود۵ درصد) از  ۱۲۵۰  کرسی شوراهای روستایی را زنان منتخب تشکیل می دهند که نسبت به دوره قبل ۳ عضو کمتر شده است.

دهقانی اضافه کرد: شهرستان گناوه با ۹.۷۱ درصد کرسی ها (۱۰ عضو) در صدر قرار دارد.

وی در خصوص امار دیگر شهرستان ها در مورد عضویت زنان در شوراهای روستایی نیز گفت: دشتستان با ۱۷ عضو (۵.۲۰ درصد)،  شهرستان کنگان با‌ ۲ عضو ( ۶.۴۵ درصد)، شهرستان دشتی  ۱۱ عضو ( ۶.۰۸ درصد)، شهرستان دیر با ۳ عضو (۵.۳۶ درصد)؛ شهرستان جم  ۹ عضو ( ۶.۰۸  درصد)  و شهرستان های عسلویه و دیلم نیز تنها شهرستان هایی هستند که در هیچ یک از  کرسی های شهری و روستایی در آن زنان سهمی نداشته اند و در مجموع کرسی های شهر و روستای استان شهرستان بوشهر با ۱۳.۶۳ درصد کرسی ها و سپس شهرستان گناوه با ۱۱.۳۰ درصد بیشترین درصد منتخبین زن را تشکیل می دهند.  

دبیر ستاد انتخابات استان در خصوص ترکیب سنی منتخبین نیز گفت: در مجموع حضور  جوانان تا ۳۵ سال عضو شورا در  شوراهای روستا بیشتر از شوراهای شهر است که به عنوان نمونه ۵ درصد منتخبین شورای شهر زیر ۳۰ سال  و این شاخص در مورد شورای روستا ۷ درصد است و منتخبین ۳۰ تا ۳۵ سال در شورای شهر ۱۳ درصد و در شورای روستا ۱۶ درصد هستند.

  وی در خصوص سایر شاخص های سنی نیز گفت: ترکیب سنی ۳۶ تا ۴۰ سال در شورای شهر ۲۱ درصد و شورای روستا ۲۰ درصد، ۴۱ تا ۴۵ سال شورای شهر ۱۷ درصد و شورای روستا ۱۸ درصد، ۴۶ تا ۵۰ سال در شورای شهر ۱۵ درصد و شورای روستا ۱۶ درصد، ۵۱ تا ۵۵ سال شورای شهر ۱۶ درصد و شورای روستا ۱۱ درصد، ۵۶ تا ۶۰ سال در شورای شهر ۱۰ درصد و شورای روستا ۶ درصد، ۶۱ تا ۶۵ سال شورای شهر ۱ درصد و شورای روستا ۳ درصد و ۶۶ تا ۷۰ سال شورای شهر یک درصد و شورای روستا ۲ درصد هستند. 

دکتر دهقانی در خصوص تحصیلات منتخبین شورای شهر و روستا نیز اظهار داشت: ۸ درصد منتخبین شورای شهر و ۲۳ درصد منتخبین شورای روستا دیپلم، ۱۳ درصد منتخبین شورای شهر و ۱۱ درصد شورای روستا دارای مدرک کاردانی و ۵۶ درصد متخبین شورای شهر و ۲۱ درصد شورای روستا مدرک کارشناسی و ۲۰ درصد منتخبین شورای شهر و ۴ درصد شورای روستا مدرک کارشناسی ارشد دارند و به علاوه ۳ عضو شورای شهر و ۲ عضو شورای روستایی استان دارای مدرک دکتری هستند.

دبیر ستاد انتخابات استان با اشاره به ترکیب اعضای شوراهای شهر و روستا نیز گفت: در مجموع ۴۰ شورای شهر و ۳۸۶ شورای روستا تشکیل شده است که از ۴۰ شورای شهر ۳۶ شورا پنج نفره با ۱۸۰ عضو، ۳ شورا هفت نفره ( برازجان، گناوه، کنگان) با ۲۱ عضو و  یک شورا نیز ۹ نفره ( مرکز استان) و در شوراهای روستایی نیز در مجموع ۴۶ شورای ۵ نفره با ۲۳۰ عضو و ۳۴۰ شورای سه نفره با ۱۰۲۰ عضو تشکیل شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر